سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
بارالها ! من از هرچه با اراده تو مخالفت دارد و یا از محبّت تو به دور است، به سویت توبه می کنم ؛ از آنچه در دلم می گذرد، نگاه های چشمم وگفته های زبانم . [.امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 
امروز: دوشنبه 103 آذر 5

 

 آسیب شناسی رواج نگاه «تفسیر علمی»

در برخی محافل قرآنی شهرستان نظرآباد

مفسران قرآن کریم برای رسیدن به مفهوم یک یا چند آیه، راه و روشی را اتخاذ می کنند که به آن «روش تفسیری» گفته می شود. یکی از آن روش ها، روش «تفسیر علمی قرآن» است. برخی پژوهشگران تفسیر علمی قرآن را یکی از گونه های مکاتب تفسیری بر می شمارند نه روش تفسیری. در شیوه تفسیر علمی، مفسر با نگرش علمی وارد آیات قرآن می شود و سعی می کند که آیات را با اصطلاحات و علوم روز تطبیق دهد. درباره درستی و نادرستی این شیوه، نظرهای متفاوتی ارائه شده است که در ادامه همین نوشتار به آن دلایل پرداخته می شود.

مؤسسه مکتب القرآن شهرستان نظرآباد از اواخر پاییز 1387 جلساتی را به صورت هفتگی با دعوت از کارشناسان جوان علوم مختلف برگزار می کند. برخی از موضوعات «جشنواره ژرف اندیشی در قرآن» عبارتند از: تغذیه در قرآن؛ رویا در علوم جدید و قرآن؛ مدیریت زمان در شکار فرصت ها (ارائه شده به وسیله حجت الاسلام شریعت زاده مبتکر علوم کاربردی اقتدار در ایران؟!) و...

با بررسی و جست وجو در آثار مکتوب قرآنی روشن می گردد که گرایش به تفسیر علمی در بین مفسران شیعی در گذشته بسیار کم رنگ بوده و شاید بتوان گفت هیچ اثر و نمودی نداشته است اما در یک قرن اخیر این روش طرفدارانی در بین قرآن پژوهان پیدا کرده است. علاوه بر برخی حوزویان، چهره هایی از «جریان نواندیشی دینی» با این شیوه به تفسیر قرآن پرداخته اند: آیت الله سیدمحمود طالقانی (م 1358 خورشیدی) در تفسیر پرتوی از قرآن؛ استاد محمدتقی شریعتی (م1366 خورشیدی) در تفسیر نوین؛ مهندس مهدی بازرگان (م1373 خورشیدی) در غالب آثارش؛ دکتر یدالله سحابی (م1381 خورشیدی) در کتاب های خلقت انسان و قرآن و تکامل. برخی از دلایل باورمندان به این شیوه تفسیری عبارتند از: 1- جامعیت قرآن نسبت به علوم و نیازهای بشری؛ 2- اثبات اعجاز علمی قرآن؛ 3- اثبات سازگاری علم و دین؛ 4- تفسیر علمی، خدمتی به دین و وسیله افزایش ایمان مردم؛ 5- تفسیر علمی، وسیله فهم بهتر قرآن؛ 6- تفسیر علمی، عامل تبلیغ و ترویج اسلام.

قرآن پژوهان مخالف با تفسیر علمی ضمن نقد دلایل پیش گفته، برای اثبات دیدگاه خود دلایلی را به شرح ذیل بیان می کنند: 1- هدف از نزول قرآن هدایت و تربیت است؛ 2- تغییرپذیری یافته های علمی؛ 3- ناسازگاری علم و دین؛ 4- تفسیر علمی، عامل تأویل و مجازگرایی؛ 5- تفسیر علمی، روش صحابه و تابعان نبوده است؛ 6- تفسیر علمی منجر به تفسیر به رأی می شود؛ 7- تفسیر علمی شامل بخشی از آیات می شود؛ 8- تابعیت قرآن از سایر علوم. با بررسی دو دیدگاه فوق می توان نتیجه گرفت که قرآن کتاب هدایت، تربیت و تزکیه نفوس است و برای آموزش علوم و فنون زندگی که بشر به نیروی تفکر می تواند به آنها دست یابد، نازل نشده است. از این رو هرگز نباید از آن انتظار داشته باشیم تا جزئیات علوم را مطرح کرده و همه قوانین علمی را استخراج کند. اشاره مختصر قرآن به پدیده های هستی در علوم مختلف در راستای اهداف نزول یعنی هدایت بشر و به منظور ژرف اندیشی بیشتر انسان است نه آن که مقصود اولیه و اصلی باشد.

در سالهای  اخیر برخی قرآن پژوهان در تطبیق آیات قرآن با یافته های علوم تجربی راه افراط را پیموده اند. عده ای نیز یک سره نقش قرآن را در بیان پدیده های هستی و علمی نادیده گرفته اند. به نظر می رسد هر دو گروه بر خطا رفته اند و تنها افرادی بر طریق صوابند که با احتیاط و اعتدال و رعایت مبانی و اصول تفسیر علمی مقبول، مبادرت به این کار کرده اند. به دیگر سخن تحمیل نظریه ها، فرضیه ها و کشفیات علمی غیرقطعی به قرآن کریم، بارزترین لغزش حرکت افراطی در تفسیر علمی قرآن است که دستاوردی جز التقاط در پی ندارد. کمتر کسی در حسن نیّت اداره کنندگان «جشنواره ژرف اندیشی در قرآن» تردید دارد. نشستی که در کنار جلسات «گفت و گوهای قرآنی» مؤسسه رخسار قرآن در نوع خود تنها جلسات هم اندیشی قرآنی به شکل جدید در دو شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد به شمار می رود. نکته مهم این است که بایستی در ورود صحیح و روشمند به مباحث قرآنی، بیشترین دقت ها را اعمال کرد چون لغزشگاه هایی همانند التقاط و تفسیر علمی افراطی در طریق فهم قرآن وجود دارد که می تواند ما را از معرفت عمیق و دقیق به کلام وحی باز دارد. بی تردید تشکیل هیئت علمی قوی متشکّل از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی  علوم دینی در کنار این گونه نشست ها تا حد فراوانی از بروز و غلبه این شیوه ناصواب در محافل قرآنی شهرستان جلوگیری خواهد کرد.

خوانندگان گرامی می توانند برای مطالعه پاسخ موسسه مکتب القرآن رجوع کنند به:  http://gqpr.blogfa.com/87114.aspx


 نوشته شده توسط در جمعه 87/11/18 و ساعت 3:28 عصر | نظرات دیگران()
وبلاگ موسسه رخسار قرآن

موسسه رخسار قرآن
موسسه رخسار قرآن
موسسه رخسار قرآن در سال 1386 به همّت گروهی از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه در شهر نظرآباد از توابع استان البرز تأسیس شد. این موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی، پس از دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی، با شناسه ملی 14000097108 در اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است. موسسه رخسار قرآن، فعالیت های قرآنی خود را در دو بخش اصلی «آموزشی» و «پژوهشی» انجام می دهد. نشانی: استان البرز، شهر نظرآباد، انتهای بلوار میلاد شمالی، خیابان خرمشهر، کوچه 3، پلاک 21، تلفن 02645359385

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 7
مجموع بازدیدها: 101621
جستجو در صفحه

درباره موسسه رخسار قرآن
ساوجبلاغ پژوهی
کتابشناسی آثار دکتر حکمت الله ملا صالحی
بازتاب گفت وگوهای قرآنی موسسه در خبرگزاری قرآنی ایران
مقاله ای از استاد ملا صالحی : تأملی در عظمت و جلالت سوگ حسینی
صفحه اسماعیل آل احمد در سایت اندیشوران
بازتاب فعالیت های موسسه در روزنامه اعتدال
بازتاب فعالیت های موسسه در خبرگزاری ایکنا
خبر تاسیس کتابخانه تخصصی موسسه رخسار قرآن
موسسه رخسار قرآن در خبرگزاری ایکنا
معرفی کتاب صداقت ساقی نوشته اسماعیل آل احمد
گزارش جدیدترین فعالیت‌های مؤسسه رخسار در خبرگزاری ایکنا
نامه مدیر «موسسه رخسار قرآن» به فرماندار ساوجبلاغ
پروفسور یوسف مجیدزاده در موسسه رخسار قرآن
صبوح سعادت
مقدمه اسماعیل آل احمد بر گلستان سعدی
نقد و بررسی کتاب روستای ایستا نوشته حسین عسگری
گفت و گو با علی اکبر صفری
مقاله اسماعیل آل احمد درباره کتاب مجالس المتقین
خاطرات اسماعیل آل احمد از بانو محبی و شادروان بازرگان
مقاله اسماعیل آل احمد در پایگاه حوزه
هشت مقاله از استاد دکتر حکمت الله ملاصالحی
مقاله ای از استاد ملاصالحی درباره فلسفه باستان شناسی
مقاله دین و اسطوره و تأثیر آن بر هنر نوشته استاد ملاصالحی
خبر سخنرانی استاد ملاصالحی در مراسم تاسوعای آتن
دیدار مدیر موسسه رخسار با سرپرست اداره تبلیغات اسلامی نظرآباد
نقد کتاب بنفشه زار کمند نوشته اسماعیل آل احمد
بازتاب نامه اعضای موسسه به امامان جمعه ساوجبلاغ و نظرآباد
بازتاب نامه اعضای موسسه رخسار قرآن در وبلاگ همایش انتظار آبیک
موسسه رخسار قرآن در فهرست بانک های اطلاعاتی خودگردان
موسسه رخسار قرآن در بانک اطلاعات موسسات قرآن و عترت البرز
موسسه در روزنامه رسمی
ششمین آیین شب های روشن
دیدار مسئول موسسه با رئیس اداره تبلیغات
آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم
بازتاب هفتمین آیین شب های روشن
گفت و گوی خبرگزاری رسا با اسماعیل آل احمد
دیدار مدیر موسسه با آقای احمدوند
دیدار مدیر موسسه با کارشناس قرآن تبلیغات اسلامی
موسسه رخسار در سایت اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز
صفحه اختصاصی موسسه
خبر نامه